Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Lauantai 16.10.2021

Ilmastouutisia

Vähäpäästöisten autojen houkuttelevuuden lisäämiseksi Helsingissä tarvitaan monipuolisia kannustimia


12.03.2021 08:06

Selvityksessä tunnistetut Helsingille soveltuvat kannustimet jakautuvat kolmeen ryhmään: yksityisten latauspisteiden rakentamisen kannustimet, muut rahalliset kannustimet ja ei-rahalliset kannustimet.

Kuva: Motiva

Helsinki selvitti, miten kaupunki voisi kannustaa asukkaita vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan ja käyttöön. Liikenteen vähäpäästöisyys on tärkeä tavoite Helsingille, sillä liikenne aiheuttaa noin viidenneksen kaupungin hiilidioksidipäästöistä. Liikenteen päästöt heikentävät myös ilmanlaatua merkittävästi ja aiheuttavat meluhaittoja. Vähäpäästöisten ajoneuvojen osuuden kasvattaminen on yksi tärkeistä toimenpiteistä liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa.

Uudet sähköautot ovat polttomoottoriautoja kustannustehokkaampia jo muutaman vuoden käytön jälkeen. Vaikka Helsingin latauspisteverkosto on jo melko kattava, on vähäpäästöisten ajoneuvojen osuus uusista ajoneuvoista toistaiseksi vielä vähäinen. Helsingin kaupunki selvittikin, millä eri tavoilla se voisi parantaa vähäpäästöisten autojen houkuttelevuutta asukkaiden silmissä.

Selvityksessä tunnistetut Helsingille soveltuvat kannustimet jakautuvat kolmeen ryhmään: yksityisten latauspisteiden rakentamisen kannustimet, muut rahalliset kannustimet ja ei-rahalliset kannustimet.

Yksityisten latauspisteiden rakentamiseen voidaan kannustaa muun muassa edellyttämällä latauspisteiden rakentamista tontinluovutusehdoissa sekä tukemalla yksityisten latauspisteiden rakentamista. Muut rahalliset kannustimet koskevat julkisten latausverkoston kehittämistä, pysäköintimaksujen alennuksia ja romutuspalkkioita. Ei-rahallisiin kannustimiin kuuluvat esimerkiksi yritysten kannustaminen sähköisen liikenteen edellytysten kehittämiseen markkinavuoropuhelulla ja viestintä vähäpäästöisestä autoilusta.

Selvityksessä kannustimia tunnistettiin kaupunkilaiskyselyn, kansainvälisen kirjallisuuskatsauksen sekä asiantuntijahaastattelujen avulla. Kannustimista poimittiin Helsingille soveltuvat keinot ja arvioitiin niiden päästövaikutuksia, kustannustehokkuutta sekä toteutuskelpoisuutta.

Myös pienen vaikuttavuuden kannustimet tärkeitä kokonaisuuden kannalta

Kaikilla tutkituilla kannustimilla todettiin jonkinlainen päästöjä vähentävä vaikutus. Suurimmat päästövähennykset saadaan romutuspalkkiolla ja pysäköintimaksuihin vaikuttamalla. Selvityksessä kuitenkin painotetaan, että henkilöautojen vähäpäästöisyyttä kannattaa edistää myös pienempien päästövaikutusten kannustimilla.

”Vähäpäästöisten ajoneuvojen houkuttelevuutta tulee kehittää lukuisilla eri toimenpiteillä. Monipuolisilla kannustimilla luodaan vähäpäästöisille ajoneuvoille suotuisaa toimintaympäristöä Helsinkiin”, sanoo ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön päällikkö Laura Walin.

Helsinki edistää selvityksen ehdotusten pohjalta uusien kannustinten käyttöönottoa.

Helsingin kaupunki/CO2-raportti

Bookmark and Share






38


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Luumäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Orivesi
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Savonlinna
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska