Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 21.03.2019

Ilmastouutisia

Kaupunkipyöräkaudella 2018 tehtiin uusia ennätyksiä


05.11.2018 08:41

Lisää pyöriä otetaan käyttöön vuonna 2019.

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä poljettiin tällä kaudella yli kolme miljoonaa matkaa.

Kaupunkipyörillä poljettiin uusia ennätyksiä lokakuun lopussa päättyneellä kaudella. Jokaisella kaupunkipyörällä tehtiin vilkkaimpina päivinä Helsingissä keskimäärin 14–16 matkaa päivässä. Yhdellä pyörällä ajettiin Helsingissä päivittäin noin yhdeksän matkaa ja Espoossa noin kolme matkaa. Kaikkiaan kaupunkipyörillä poljettiin runsaat kolme miljoonaa matkaa.

Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityneitä oli noin 48 500, viikkokäyttäjiä noin 6 300 ja päiväkäyttäjiä arviolta noin 15 000.

Helsingissä kausi käynnistyi jo huhtikuussa ja pyöräasemia oli käytössä 149. Espoossa kausi alkoi toukokuussa, jolloin käyttöön otettiin 70 uutta pyöräasemaa. Palvelu laajeni elokuun alussa Leppävaaraan, jolloin asemia tuli 35 lisää. Kaikkiaan Helsingissä ja Espoossa pyöräasemia oli käytössä 254 ja pyöriä 2 550.

Helsingissä pyörien käyttöaste on kansainvälisesti verrattuna korkea, noin 9 matkaa jokaisella pyörällä päivässä. Muualla maailmassa pyörillä tehdään yleensä noin 4 matkaa päivässä.

HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläisen mukaan kaupunkipyörien suosiota selittää muun muassa helppous:

”Kaupunkipyörällä on nopeaa liikkua: se on helppo spontaanisti ottaa ja jättää. Pyöräpalvelu toimii osana joukkoliikenteen palveluita, ja pyöriä on tarjolla ihmisten kotien ja työpaikkojen lähellä. Tänä kesänä myös hyvä sää innosti pyöräilemään”, Jääskeläinen sanoo.

Kaupunkipyörät on helppo kulkutapa myös turisteille, mutta pyörät on tarkoitettu erityisesti asukkaiden käyttöön.

”Kaupunkipyörästä on tullut osa kaupunkilaisen identiteettiä. Kaupunkipyörällä kulkeminen on kätevää, ja se on samalla terveys- ja ilmastoteko”, Jääskeläinen sanoo.

Kaupunkipyöräilijät ovat tyytyväisiä

Kaupunkipyörien käyttäjät ovat melko tyytyväisiä palveluun. Palvelu sai käyttäjäkyselyssä arvosanan 3,8. Käyttäjät arvioivat palvelua asteikolla 1–5, jossa 1 oli huono ja 5 erinomainen. Korkeimman arvosanan, 4,4, sai käyttömaksujen kohtuullisuus. Heikoimman arvosanan, 3,0, saivat pyörien saatavuus ja käyttöoikeuden ostaminen aseman maksupäätteellä. Kyselyyn vastasi tänä vuonna 7 935 ihmistä.
Kaupunkipyöräilijöistä 79 % kertoi käyttävänsä palvelua vapaa-ajan matkoilla, 56 % työmatkoilla ja 55 % asiointimatkoilla.

Enemmistö eli 35 % käyttää pyöriä 2–4 kertaa viikossa, 26 % 1–3 kertaa kuukaudessa, 15 % noin kerran päivässä ja 8 % useammin kuin kerran päivässä. Tyypillinen käyttäjä tekee matkoja melko satunnaisesti. Suurimman osan matkoista polkee pieni, pyöriä paljon käyttävien ryhmä. Noin 20 % käyttäjistä tekee 60 % kaupunkipyörämatkoista.

Kaupunkipyöräilijöistä noin 73 % käyttää palvelua Helsingissä, 8 % Espoossa ja 19 % molemmissa. Valtaosa käyttäjistä on helsinkiläisiä ja espoolaisia: 80 % matkoista on niiden tekemiä, joiden asuinpaikka on kaupunkipyöräpalvelun alueella.

Käyttäjistä 49 % yhdistää kaupunkipyörän silloin tällöin joukkoliikennematkan osaksi, 28 % kulkee usein osan matkasta kaupunkipyörällä, osan julkisilla. Matkat, jotka ovat alkaneet tai päättyneet asemalle, ovat selkeästi yleisempiä niillä, jotka asuvat kaupunkipyöräalueen ulkopuolella. Palvelualueella asuvat tekevät enemmän matkoja pelkästään kaupunkipyörällä, alueen ulkopuolella asuvat puolestaan tekevät useammin kaupunkipyörillä liityntämatkoja joukkoliikenteen asemille tai pysäkeille.

Kaupunkipyörät ovat korvanneet etenkin kävely-, raitiovaunu- ja bussimatkoja, mutta peräti 17 % kertoo korvanneensa kaupunkipyörällä myös automatkoja.

69 % kaupunkipyöräilijöistä kertoo palvelun tuoneen heille aikasäästöjä, enemmistölle 11–20 minuuttia viikossa.

Kaupunkipyöräpalvelun toimintaa seurataan ja kehitetään tilastojen, asiakkaiden yhteydenottojen, palautteiden ja asiakaskyselyiden avulla.

Palvelu kasvaa Helsingissä, Espoon laajennus tapahtui jo tänä vuonna

Ensi vuonna kaupunkipyöräpalvelu laajenee Helsingissä itään ja pohjoiseen. HKL selvitti kaupunkilaisten toiveita ja tarpeita asemien sijoittelusta karttakyselyllä. Vastauksia saatiin yli 8 000.

”Alue rajautuu pohjoisessa Kehä I:n eteläpuolella Pitäjänmäkeen ja Oulunkylään. Idässä asemat sijoittuvat metrolinjan ympäristöön niin, että itäisin asema on Vartiokylässä”, HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen kertoo.

Käyttöön otetaan 88 uutta asemaa ja 880 pyörää. Tarkemmat sijainnit kauden 2019 kaupunkipyöräasemille julkaistaan vuodenvaihteessa.

Suuria käyttäjämääriä päästään laajennuksen myötä palvelemaan myös Helsingin kantakaupungissa entistäkin paremmin, kun pyörien määrä koko palvelussa kasvaa ja asemakapasiteettia lisätään myös nykyisen verkoston alueella.

Espoossa palvelu jatkuu samanlaajuisena kuin tänä vuonna.
”Asukkaiden toiveiden mukaan laajensimme palvelua elokuun alussa eteläisestä Espoosta Leppävaaraan”, toteaa Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.

”Kaupunkipyörillä poljetaan Espoossa sekä itsenäisiä matkoja että joukkoliikenteen liityntämatkoja. Seudullisia Espoon ja Helsingin välisiä matkoja tehdään lähinnä Otaniemen ja Keilaniemen suunnalla”, Nyberg kertoo.

Seuraava kaupunkipyöräkausi käynnistyy Helsingissä ja Espoossa 1.4.2019. Rekisteröityminen avataan aiempien kausien tapaan noin pari viikkoa aiemmin. Helsingissä palvelun laajennukseen kuuluvat uudet asemat saadaan käyttöön toukokuun alussa.

HSL/CO2-raportti

Bookmark and Share






8


Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa
Hanna Hakko:
Hanasaari suljetaan - seuraavaksi Suomen ja maailman muut fossiilivoimalat
Oras Tynkkynen:
Miksi en taputtanut Malesialle

Lisää blogeja >>

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska