|
|||
|
|||
|
Ilmastouutisia
Liikenteen päästörajoitukset ja ilmastoneuvotteluihin valmistautuminen ympäristöneuvoston asialistalla
10.10.2018 08:15
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen osallistuu EU:n ympäristöneuvoston kokoukseen Luxemburgissa. Kokouksessa on tarkoitus päättää autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajoista. Lisäksi ministerit linjaavat EU:n tärkeimmät tavoitteet joulukuussa Katowicessa pidettävään YK:n ilmastokokoukseen. Samoin ministerit linjaavat vuoden 2020 jälkeistä kansainvälistä biodiversiteettipolitiikkaa.
"Suomi pitää tärkeänä asettaa sitovat ja kunnianhimoiset päästörajat uusille henkilö- ja pakettiautoille vuosina 2025 ja 2030. Kuluttajat eivät saa vähäpäästöisiä autoja, elleivät valmistajat niitä tee", ministeri Tiilikainen toteaa. Liikenne tuottaa 40 prosenttia kaikista Suomen päästökaupan ulkopuolella olevan sektorin päästöistä ja henkilöautot ovat suurin tieliikenteen päästöjen lähde.
Ympäristöministerit keskustelevat myös raskaiden ajoneuvojen päästörajoista. Niiden osalta jäsenmaat vasta hahmottelevat suhtautumistaan. Kunnianhimoiset rajat liikenteen päästöille auttavat globaalien ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Myös vastikään julkaistu hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti tukee kiirehtimistä hiilidioksidi- ja muiden päästöjen pienentämisessä. Pariisin ilmastosopimuksessa asetettiin tavoite rajoittaa maailman keskilämpötilan nousu korkeintaan kahteen asteeseen esiteollisesta ajasta. Pariisin sopimuksen toimeenpanosäännöt on tarkoitus päättää joulukuussa Puolan Katowicessa järjestettävissä ilmastokokouksessa.
"Pariisin sopimuksen säännöt on tärkeää saada valmiiksi Katowicessa, jotta pääsemme vauhtiin sopimuksen toimeenpanossa", Tiilikainen painottaa ja korostaa ilmastotoimien kiireellisyyttä.
Ympärisöministeriö/CO2-rportti
![]() |
|
3



11.02.2019
Ylijohtaja Huttunen: Ydinvoimalla vielä pitkään keskeinen rooli vähähiilisessä sähköntuotannossa
13.02.2019
Elintarvikealalle Suomen ensimmäinen materiaalitehokkuuden sitoumus
12.02.2019
EU-ministerivaliokunnassa ilmastopolitiikan kehittäminen
18.02.2019
Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat kustannustehokkaita tukitoimia
![]() ¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática. Consecuencias del cambio climático en los pecesSource: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma Could evaporation be the next renewable energy?Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle. Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono. Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentariaSource: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'. |
Tilaa uutiskirje RSS-syöte Yhteystiedot Lähetä uutisvinkki Käyttöehdot Fakta om CO2-raportti.fi About CO2-raportti.fi |
![]() ![]() |