Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 12.12.2018


Liikenteen päästörajoitukset ja ilmastoneuvotteluihin valmistautuminen ympäristöneuvoston asialistalla


10.10.2018 08:15

Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen osallistuu EU:n ympäristöneuvoston kokoukseen Luxemburgissa. Kokouksessa on tarkoitus päättää autojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästörajoista. Lisäksi ministerit linjaavat EU:n tärkeimmät tavoitteet joulukuussa Katowicessa pidettävään YK:n ilmastokokoukseen. Samoin ministerit linjaavat vuoden 2020 jälkeistä kansainvälistä biodiversiteettipolitiikkaa.

"Suomi pitää tärkeänä asettaa sitovat ja kunnianhimoiset päästörajat uusille henkilö- ja pakettiautoille vuosina 2025 ja 2030. Kuluttajat eivät saa vähäpäästöisiä autoja, elleivät valmistajat niitä tee", ministeri Tiilikainen toteaa. Liikenne tuottaa 40 prosenttia kaikista Suomen päästökaupan ulkopuolella olevan sektorin päästöistä ja henkilöautot ovat suurin tieliikenteen päästöjen lähde.

Ympäristöministerit keskustelevat myös raskaiden ajoneuvojen päästörajoista. Niiden osalta jäsenmaat vasta hahmottelevat suhtautumistaan. Kunnianhimoiset rajat liikenteen päästöille auttavat globaalien ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Myös vastikään julkaistu hallitusten välisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti tukee kiirehtimistä hiilidioksidi- ja muiden päästöjen pienentämisessä. Pariisin ilmastosopimuksessa asetettiin tavoite rajoittaa maailman keskilämpötilan nousu korkeintaan kahteen asteeseen esiteollisesta ajasta. Pariisin sopimuksen toimeenpanosäännöt on tarkoitus päättää joulukuussa Puolan Katowicessa järjestettävissä ilmastokokouksessa.

"Pariisin sopimuksen säännöt on tärkeää saada valmiiksi Katowicessa, jotta pääsemme vauhtiin sopimuksen toimeenpanossa", Tiilikainen painottaa ja korostaa ilmastotoimien kiireellisyyttä.

Ympärisöministeriö/CO2-rportti

Bookmark and Share






47

 +8% +10% +20% +13% +24%

Yhteensä kton CO2 ekv:
756
  - Maatalous:
11
%
  - Jätehuolto:
6
%
  - Lämmitys:
42
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
11
%
  - Tieliikenne:
30
%
Asukasta kohden:
143
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
+19
%

¬ŅQui√©nes son los responsables de afrontar el cambio clim√°tico?

Source: Infobae - El cambio clim√°tico es probablemente el mayor desaf√≠o ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen dif√≠cil el consenso entre los pa√≠ses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusi√≥n: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los pa√≠ses tienen responsabilidad com√ļn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que hist√≥ricamente los pa√≠ses desarrollados han contaminado m√°s a efecto de construir sus econom√≠as que aquellos que est√°n en v√≠as de desarrollo. Y no todos los pa√≠ses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problem√°tica.

Consecuencias del cambio clim√°tico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2¬įC altera la metilaci√≥n del ADN y la expresi√≥n de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visi√≥n sobre las consecuencias del cambio clim√°tico en los peces a trav√©s de modificaciones epigen√©ticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Peri√≥dico - Las pol√≠ticas clim√°ticas que se centran en la agricultura y los bosques podr√≠an llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaci√≥n e incrementar la captura de carbono en la agricultura podr√≠a reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, seg√ļn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni