Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 23.09.2018


Kotkan sähköautokokeilu OP Kulku-palvelun kanssa


13.10.2017 07:03

Kotka aloittaa kaupunkiautokokeilun, jossa kaupunki luovuttaa omaan käyttöönsä hankitut sähköautot iltaisin myös asukkaiden ja yritysten yhteiskäyttöön. Yhteistyössä OP Kulku -palvelun kanssa toteutettavan kokeilun tavoitteena löytää Kotkaan kestävän kehityksen periaatteiden mukainen liikenneratkaisu.

Sähköautokokeilu hyödyntää kaupungin nykyisiä resursseja tehokkaammin, tuottaa kaupungille taloudellista hyötyä ja kehittää kaupungin autokantaa ympäristömyönteisemmäksi. Kokeilussa käyttöön otetaan 2-4 sähköautoa, ja pilotti alkaa vielä loppuvuoden aikana. Käytännön ohjeet autojen varaamiseen kerrotaan tarkemmin lokakuun aikana.

Kotkan kaupunginhallitus teki päätöksen kaupunkiautokokeilun aloittamisesta kokouksessaan 2.10.2017. Kokeilu aloitetaan vuoden 2017 aikana ja se kestää vuoden 2018 loppuun

Kaupunkiauto tarjotaan vuokrattavaksi itsepalveluna lyhytaikaiseen käyttöön. Käyttäjä maksaa tuntiperusteisen hinnan auton käytöstä.

- Autot ovat kaupungin käytössä pääasiassa päivisin, joten tuntuu luontevalta tarjota niitä iltaisin muidenkin käyttöön. Samalla kaupunki saa lisätuloja, eivätkä autot seiso iltaisin käyttämättöminä, kehitysjohtaja Terhi Lindholm Kotkan kaupungilta kertoo.

Kotka ottaa kokeilussa käyttöönsä 2-4 sähköautoa ja poistaa käytöstä vastaavan määrän nykyisistä autoista - eli kaupungin autokanta pysyy ennallaan. Kaupungille kokeilusta syntyvä lisäkustannus on enintään 4000 euroa vuodessa yhtä autoa kohti.
Auton jakamisesta kertyvästä tuotosta palautetaan kaupungille 75 %, mikä vähentää kaupungin nettokustannuksia.

Varaaminen mobiilisovelluksen avulla

Autojen käytöstä maksetaan toteutuneen ajoajan mukaan. Kotkan keskustaan sijoitetaan yhteiskäyttöautojen latauspiste, josta autot noudetaan ja jonne ne palautetaan.

- Liikkuminen on yksi OP Ryhmän uusista liiketoiminta-alueista. OP Kulku on palvelu, joka tarjoaa kuluttajille ja organisaatioille mahdollisuuden sähköautoiluun kuukausimaksulla. Erityisesti yrityksiä, kuntia ja kaupunkeja varten olemme kehittäneet autojen yhteiskäytön mahdollistavan mobiilisovelluksen, jonka avulla omaa autoa voi tarjota halukkaiden käyttöön, maksua vastaan. Sovellus tekee autojen yhteiskäytöstä helppoa, sillä sekä auton varaaminen, ajon laskutus, auton lataustason tarkistaminen ja ovien avaaminen tapahtuvat sen avulla, OP Kulun liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen kertoo.

- Kaupunkiautokokeilu täydentää joukkoliikennettä, kevyttä liikennettä sekä muita liikkumispalveluita. Samalla luomme pohjaa joustavalle liikkumispalveluiden kokonaisuudelle, jossa lyhytaikaiset autonkäyttöpalvelut ovat keskeisessä roolissa. Jatkossa kaupunkiautot voisivat linkittyä osaksi matkaketjuja, kuvailee Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen.

Mukana myös Kotkan Energia ja XAMK

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK osallistuu kokeiluun käyttäjäkokemukseen liittyvällä tutkimuksella. Tutkimuksessa selvitetään, miten käyttäjät kokevat palvelun ja miten kaupunkiautopalvelun kehittämistä kannattaisi jatkaa. Lisäksi kokeilua seurataan ja arvioidaan koko projektin ajan ja muutoksia tehdään tarvittaessa.

Kokeiluun osallistuu myös Kotkan Energia, joka rakennuttaa OP:n tuella latauspisteen Kotkansaarelle.

OP Ryhmän kehittämä OP Kulku -palvelu toimittaa Kotkan kaupungille sekä pilotissa tarvittavat autot että yhteiskäytön mahdollistavan mobiilisovelluksen.

Kotkan kaupunki/CO2-raportti

Bookmark and Share






34

 +2%  -1%  +1%  +2%  +4%

Yhteensä kton CO2 ekv:
449
  - Maatalous:
19
%
  - Jätehuolto:
9
%
  - Lämmitys:
8
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
6
%
  - Tieliikenne:
57
%
Asukasta kohden:
85
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +2
%

¬ŅQui√©nes son los responsables de afrontar el cambio clim√°tico?

Source: Infobae - El cambio clim√°tico es probablemente el mayor desaf√≠o ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen dif√≠cil el consenso entre los pa√≠ses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusi√≥n: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los pa√≠ses tienen responsabilidad com√ļn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que hist√≥ricamente los pa√≠ses desarrollados han contaminado m√°s a efecto de construir sus econom√≠as que aquellos que est√°n en v√≠as de desarrollo. Y no todos los pa√≠ses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problem√°tica.

Consecuencias del cambio clim√°tico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2¬įC altera la metilaci√≥n del ADN y la expresi√≥n de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visi√≥n sobre las consecuencias del cambio clim√°tico en los peces a trav√©s de modificaciones epigen√©ticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Peri√≥dico - Las pol√≠ticas clim√°ticas que se centran en la agricultura y los bosques podr√≠an llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaci√≥n e incrementar la captura de carbono en la agricultura podr√≠a reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, seg√ļn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni