Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Maanantai 18.06.2018


Kotkan sähköautokokeilu OP Kulku-palvelun kanssa


13.10.2017 07:03

Kotka aloittaa kaupunkiautokokeilun, jossa kaupunki luovuttaa omaan käyttöönsä hankitut sähköautot iltaisin myös asukkaiden ja yritysten yhteiskäyttöön. Yhteistyössä OP Kulku -palvelun kanssa toteutettavan kokeilun tavoitteena löytää Kotkaan kestävän kehityksen periaatteiden mukainen liikenneratkaisu.

Sähköautokokeilu hyödyntää kaupungin nykyisiä resursseja tehokkaammin, tuottaa kaupungille taloudellista hyötyä ja kehittää kaupungin autokantaa ympäristömyönteisemmäksi. Kokeilussa käyttöön otetaan 2-4 sähköautoa, ja pilotti alkaa vielä loppuvuoden aikana. Käytännön ohjeet autojen varaamiseen kerrotaan tarkemmin lokakuun aikana.

Kotkan kaupunginhallitus teki päätöksen kaupunkiautokokeilun aloittamisesta kokouksessaan 2.10.2017. Kokeilu aloitetaan vuoden 2017 aikana ja se kestää vuoden 2018 loppuun

Kaupunkiauto tarjotaan vuokrattavaksi itsepalveluna lyhytaikaiseen käyttöön. Käyttäjä maksaa tuntiperusteisen hinnan auton käytöstä.

- Autot ovat kaupungin käytössä pääasiassa päivisin, joten tuntuu luontevalta tarjota niitä iltaisin muidenkin käyttöön. Samalla kaupunki saa lisätuloja, eivätkä autot seiso iltaisin käyttämättöminä, kehitysjohtaja Terhi Lindholm Kotkan kaupungilta kertoo.

Kotka ottaa kokeilussa käyttöönsä 2-4 sähköautoa ja poistaa käytöstä vastaavan määrän nykyisistä autoista - eli kaupungin autokanta pysyy ennallaan. Kaupungille kokeilusta syntyvä lisäkustannus on enintään 4000 euroa vuodessa yhtä autoa kohti.
Auton jakamisesta kertyvästä tuotosta palautetaan kaupungille 75 %, mikä vähentää kaupungin nettokustannuksia.

Varaaminen mobiilisovelluksen avulla

Autojen käytöstä maksetaan toteutuneen ajoajan mukaan. Kotkan keskustaan sijoitetaan yhteiskäyttöautojen latauspiste, josta autot noudetaan ja jonne ne palautetaan.

- Liikkuminen on yksi OP Ryhmän uusista liiketoiminta-alueista. OP Kulku on palvelu, joka tarjoaa kuluttajille ja organisaatioille mahdollisuuden sähköautoiluun kuukausimaksulla. Erityisesti yrityksiä, kuntia ja kaupunkeja varten olemme kehittäneet autojen yhteiskäytön mahdollistavan mobiilisovelluksen, jonka avulla omaa autoa voi tarjota halukkaiden käyttöön, maksua vastaan. Sovellus tekee autojen yhteiskäytöstä helppoa, sillä sekä auton varaaminen, ajon laskutus, auton lataustason tarkistaminen ja ovien avaaminen tapahtuvat sen avulla, OP Kulun liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen kertoo.

- Kaupunkiautokokeilu täydentää joukkoliikennettä, kevyttä liikennettä sekä muita liikkumispalveluita. Samalla luomme pohjaa joustavalle liikkumispalveluiden kokonaisuudelle, jossa lyhytaikaiset autonkäyttöpalvelut ovat keskeisessä roolissa. Jatkossa kaupunkiautot voisivat linkittyä osaksi matkaketjuja, kuvailee Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen.

Mukana myös Kotkan Energia ja XAMK

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK osallistuu kokeiluun käyttäjäkokemukseen liittyvällä tutkimuksella. Tutkimuksessa selvitetään, miten käyttäjät kokevat palvelun ja miten kaupunkiautopalvelun kehittämistä kannattaisi jatkaa. Lisäksi kokeilua seurataan ja arvioidaan koko projektin ajan ja muutoksia tehdään tarvittaessa.

Kokeiluun osallistuu myös Kotkan Energia, joka rakennuttaa OP:n tuella latauspisteen Kotkansaarelle.

OP Ryhmän kehittämä OP Kulku -palvelu toimittaa Kotkan kaupungille sekä pilotissa tarvittavat autot että yhteiskäytön mahdollistavan mobiilisovelluksen.

Kotkan kaupunki/CO2-raportti

Bookmark and Share






22

 +4%  +1%   0%  +2%  +2%

Yhteensä kton CO2 ekv:
495
  - Maatalous:
22
%
  - Jätehuolto:
8
%
  - Lämmitys:
7
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
11
%
  - Tieliikenne:
51
%
Asukasta kohden:
94
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +1
%

ŅQuiťnes son los responsables de afrontar el cambio climŠtico?

Source: Infobae - El cambio climŠtico es probablemente el mayor desafŪo ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difŪcil el consenso entre los paŪses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusiůn: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los paŪses tienen responsabilidad comķn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que histůricamente los paŪses desarrollados han contaminado mŠs a efecto de construir sus economŪas que aquellos que estŠn en vŪas de desarrollo. Y no todos los paŪses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemŠtica.

Consecuencias del cambio climŠtico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2įC altera la metilaciůn del ADN y la expresiůn de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visiůn sobre las consecuencias del cambio climŠtico en los peces a travťs de modificaciones epigenťticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de ParŪs?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climŠtico de la ONU que alcanzů el Acuerdo de ParŪs y actual directora del proyecto Misiůn 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de ParŪs y cediendo a otros paŪses el liderazgo de la economŪa baja en carbono.

Reducir la deforestaciůn e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climŠtica y de seguridad alimentaria

Source: El Periůdico - Las polŪticas climŠticas que se centran en la agricultura y los bosques podrŪan llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaciůn e incrementar la captura de carbono en la agricultura podrŪa reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, segķn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni