Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 31.05.2020

Ilmastovinkit

Työsuhdematkalippu kannustaa joukkoliikenteeseen


19.09.2013 17:18

Työsuhdematkalippu on etu, jota saajansa arvostaa ja yrityksissä, joissa työsuhdelippuja on tarjolla, yhä useampi työntekijä kulkee joukkoliikenteellä henkilöauton sijasta. Näin kertoo tutkimus, jonka HSL teetti syyskuussa IRO Researchilla.

Tutkimukseen vastasi lähes 400 työntekijää yli kymmenestä HSL-alueen yrityksestä, jotka tarjosivat työsuhdelippuja henkilöstölleen. Yli 80 prosenttia vastaajista oli ottanut lipun käyttöön. Kysyttäessä tyytyväisyyttä työsuhdelippuihin yli 50 prosenttia vastaajista antoi kiitettävän arvosanan. Heikon arvosanan antoi vain joka kymmenes.

HSL on viime vuosina edistänyt aktiivisesti työsuhdematkalippua muun muassa vaikuttamalla lainsäädäntöön, markkinoimalla palvelua sekä tarjoamalla uusia helppokäyttöisiä ostotapoja, kuten laskutussopimus ja työmatkasetelit. Tutkimuksen tulokset kertovat, että HSL:n tavoite kannustaa työmatkalaisia joukkoliikenteeseen on toteutunut.

Työsuhdematkalippua käyttävistä vastaajista kulki ennen edun käyttöönottoa 11 prosenttia päivittäin autolla ja 61 prosenttia joukkoliikenteellä. Kun vastaajat olivat ottaneet liput käyttöön, heistä kulki autolla päivittäin enää kuusi prosenttia ja joukkoliikenteellä 72 prosenttia.

Lippuedun käyttäjien määrä kasvaa tasaisesti

Matkalippuedun voi saada henkilökohtaiselle matkakortille ladattuna kausilippuna, jonka työnantaja maksaa HSL:lle. Toinen vaihtoehto ovat työmatkasetelit, jotka yritys ostaa HSL:ltä ja jakaa työntekijöilleen, jotta he voivat ladata seteleillä matkakortille kautta tai arvoa. Tutkimukseen vastanneista yli puolet käytti työmatkaseteleitä. Lähes 85 prosenttia heistä oli tyytyväisiä muotoon, jossa etu tarjottiin.

Valtaosassa yrityksistä matkalippuedun arvo oli 120 - 300 euron välillä. Yli 75 prosenttia vastaajista antoi edun suuruudelle arvosanan 4 - 5, kun asteikko oli 1 - 5, joten käyttäjät olivat myös tässä suhteessa työsuhdelippuun varsin tyytyväisiä.

Työsuhdematkalipun käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti. HSL-alueella kulkee työsuhdelipulla tätä nykyä noin 65 000 henkeä, kun vuonna 2008 käyttäjiä oli noin 40 000. Työsuhdelippua tarjoavia työnantajia on jo yli 1000 kpl.

Työsuhdematkalippu on HSL-alueella jo reilusti autoetua suositumpi, sillä jälkimmäistä käyttää noin 36 000 henkeä.

Wärtsilä Oy:n pääkonttorin väki kulkee työmatkaseteleillä

Wärtsilä Oy:n hankintaosastolla työskentelevä Petra Metsola on ladannut työmatkaseteleillään arvoa matkakortilleen. "Tarvitsen silloin tällöin autoa työpäivän mittaan, mutta useimmiten matkustan Hiekkaharjusta Hakaniemen pääkonttorille junalla", hän kertoo. "Joukkoliikenteen käyttöni on selvästi lisääntynyt seteleiden myötä, sillä kukapa tällaisen edun jättäisi käyttämättä."

Wärtsilä Oy:n pääkonttori on tarjonnut työntekijöilleen työmatkaseteleitä heinäkuusta lähtien. Yli 150 noin 220 etuun oikeutetusta on syyskuun puoliväliin mennessä hakenut omat setelinsä. Edun ulkopuolelle yhtiössä on rajattu muun muassa autoedun käyttäjät.

"Työntekijöillä oli selvästi kiinnostusta seteleihin, mutta jonkun täytyi sysätä asia liikkeelle, joten ehdotimme henkilöstöjohtajalle niiden hankkimista" Saara Eder-Falck henkilöstöosastolta kertoo.

Etu säästää saajalleen selvää rahaa. Wärtsilä Oy:ssä saa seteleitä 290 euron edestä vuodessa ja yhtiö maksaa setelit kokonaan. Kun HSL:n yhden vyöhykkeen eli kunnan sisäisen 30 vuorokauden kausilipun hinta on 45,90 euroa, Helsingissä asuva Wärtsilän pääkonttorin työntekijä voi kattaa yhtiön maksamilla seteleillä yli puolen vuoden matkat. Seutulipulla töihin tulijakin kulkee seteleillä neljännesvuoden.

Kaiken lisäksi etu on työntekijälle veroton, kun sen arvo on alle 300 euroa vuodessa.

Työnantaja saa vähentää seteleiden hankkimisen kulut verotuksessa, joten yhtiölle koituu menoja vain niiden hallinnoinnista ja jakelusta.

Työmatkasetelissä ei kuitenkaan ole kysymys vain rahasta.

"Työntekijät arvostavat sitä, että yhtiö tukee heidän työmatkojaan ja setelit voivat olla myös etu, kun Wärtsilä rekrytoi uusia työntekijöitä", Eder-Falck sanoo. "Joukkoliikenteen käytön kannustaminen kodin ja työpaikan väliseen matkustamiseen on myös linjassa Wärtsilän valmistamien ympäristömyönteisten tuotteiden kanssa."

Soraääniä on kuulunut vain niiden taholta, jotka eivät voi etua käyttää sen vuoksi että matkustavat työpaikalleen HSL:n lippualueen ulkopuolelta.

"Osa tällaisista työntekijöistä on kuitenkin kuitannut seteleitä ja siirtynyt liityntäliikenteen käyttöön", Eder-Falck mainitsee. "He jättävät auton parkkiin lippualueen rajalle ja jatkavat joukkoliikenteellä pääkonttorille."

On siis hyvin todennäköistä, että työmatkaseteleitä on Wärtsilä Oy:ssä jaossa myös jatkossa.

CO2-raportti

Bookmark and Share






16


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska