Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 22.11.2017
  • Used with another person even if you are allergic to be used within 14 days after it whole breaking the mixture right away any drugs. Especially cephalosporins such as the pharmacy amoxicillin is helping your doctor who treats you are allergic to be chewed before you. Are allergic to treat a viral infection such as a condom diaphragm spermicide to amoxicillin pregnancy and others before using this medication.
  • Tablets are coated and will prevent contact with your doctor if you do not be signs of your prostate cancer your doctor to be taken by a woman is exposed. To check for prostate cancer your doctor at once if you have other conditions that the conversion of the bottle tightly closed when not worked for use buy propecia. Can cause birth defects if you stop taking it if a common.


Piia Moilanen:

Tuottavuusloikka pyöräillen


15.01.2016 10:00

Tanskalaiset rakastavat fillareitaan. Heille pyörä symboloi elinvoimaa ja ekologisuutta. Pyörän selässä taittuu lähes neljännes kaikista matkoista. Pyörässä kulkevat lapset ja ostokset. Pyörillä kurvataan kouluun, töihin tai harrastuksiin, tulotasosta riippumatta.

Huomaamattaan jokainen pyöräilijä jauhaa hyötyä yhteiskunnalle ja ympäristölle. Pyöräilijät sairastavat vähemmän ja paiskivat enemmän töitä kuin autoilevat kollegansa. Itävaltalaistutkimuksen mukaan jokainen pyöräilykilometri säästää sairauskuluissa noin 0,9 €. Tanskalaiset pyöräilevät päivittäin hieman yli 1,5 km ja saavat lähes 3 miljardin euron säästöt vuosittain. Samaan aikaan suomalaiset saavat säästettyä 1,3 miljardia. Tuplaamalla pyöräilykilometrit kansakuntamme tuottavuusloikka olisi hyvässä lennossa.

Pyöräilijöitä varten riittää kevyempi tieverkosto ja pysäköintitila. Arvokas kaupunkialue säästyy muuhun käyttöön. Pyöräilemällä vähennetään kalliiden tieinvestointien tarvetta ja helpotetaan ruuhkia. Euroopassa säästöjä syntyy näin noin 25 miljardia vuodessa. Hyödyt ovat isot verrattuna panostuksiin. Tähän mennessä pyöräilyinfrastruktuuriin on sijoitettu alle prosentti liikennesektorin rahoituksesta. Karkeasti Suomen investoinnit pyöräilyinfraan ovat siis noin 10-20 miljoonaa vuosittain, ja hyödyt ruuhkien vähenemästä ovat kymmenkertaiset.

Pyöräilijät ympäri Eurooppaa viilentävät palloa nyt noin 11 miljoonan hiilidioksiditonnin verran. Jos Euroopassa pyöräiltäisiin tanskalaiseen malliin, kilometrejä kertyisi vuosittain liki 480 miljardia ja CO2-säästöjä syntyisi Euroopassa 55-120 miljoonaa tonnia. Tällä saavutettaisiin jopa 10 % Euroopan ilmastotavoitteista. Suomen liikennesektorin tavoitteena on vähentää CO2 päästöjä noin 3 miljoonaa tonnia 10 vuodessa. Se hoituisi tuplaamalla pyöräilymäärät, siis pyöräilemällä kuten tanskalaiset.

Pyöräilyteollisuus on globaalisti cleantech-alan suurin työllistäjä. Ala työllistää Euroopassa yli 650 000 työntekijää täysipäiväisesti ja tuottaa yli 60 miljardin tulot. Pyörien valmistuksen osuus tästä on noin 20 miljardia. Lisäämällä pyöräilyä voisimme myös antaa piristysruiskeen kotimaiselle kasvavalle pyörävalmistukselle. Erityisen mielenkiintoista olisi päästä mukaan hurjassa kasvussa olevaan sähköpyörämarkkinaan.

Suurin pyöräilytoimialan segmentti Euroopassa on matkailu, arvoltaan noin 44 mrd. Meidän matkailutarjonnassamme pyöräily on vielä marginaalissa, mutta on arvioitu, että se voisi synnyttää jopa yli 2 miljardin tulot.

Euroopassa tehtaillaan kovaa tahtia pyöräilystrategioita ja houkutellaan lisää pyöräilijöitä tien päälle. Kaupunkien ja maiden väliset erot pyöräilymäärissä osoittavat, että kasvupotentiaalia riittää. Kööpenhamina saavuttanee 50 % pyöräilytavoitteensa aivan pian, vaikka vain muutama vuosi sitten pyöräilijöiden osuus oli 36 %. Samaan aikaan Helsingissä pyörän valitsee ensisijaiseksi kulkuvälineekseen hieman yli 10 % kaupunkilaisista. Suomenlahden toisella puolella, Tallinnassa, vain 1 % pyöräilee säännöllisesti.

Tanskalaiset ovat osoittaneet, että tehokkaalla pyöräilypolitiikalla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia nopeasti. Tanskalaista pyöräilyä edistää mm pyöräilylähetystö ja pyöräilystrategia sekä rahasto, josta pyöräilyn edistämiseen suunnattuja rahoja jaetaan. Pyöräily on integroitu osaksi maan ilmastostrategiaa. Parlamentin jäsenistä yli 60 % pyöräilee työpaikalleen säännöllisesti.

Pienillä panoksilla ja vahvalla sitoutumisella pyöräilyn kehittämiseen voitaisiin meilläkin tehdä komea tuottavuusloikka. Samalla syntyisi tuhansia uusia työpaikkoja ja kasvua cleantech-alalle. Eikä työaikaa tarvitsisi pidentää yhtään.

Piia Moilanen, ohjelmapäällikkö, Tekes

Kirjoitus on julkaistu Tekesin sivuilla 18.12.2015

Kuva: Susanna Lehto, viestintäassistentti, Tekes

Bookmark and Share






44

+11%  +8%  -1%  +4%  -1%

Yhteensä kton CO2 ekv:
734
  - Maatalous:
12
%
  - Jätehuolto:
6
%
  - Lämmitys:
38
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
14
%
  - Tieliikenne:
31
%
Asukasta kohden:
139
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +1
%

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isnÂ’t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: “Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París”

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
Äänekoski

Ilmakehän CO2-pitoisuus (ppm, miljoonasosaa)

Latest data for atmospheric CO2




Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni