Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Lauantai 05.12.2020

Ilmastouutisia

Siirtymässä fossiilittomaan liikenteeseen huomioitava sosiaalinen oikeudenmukaisuus, alueelliset erot ja kilpailukyky


02.11.2020 07:24

Viimeiset sata vuotta liikennettä on rakennettu autoja ja autoilijoita varten. Jatkossa etusijalle tulee asettaa sellaiset liikennemuodot, jotka edistävät kestävää liikkumista.

Kuva: VR-Yhtymä Oy/Leif Rosnell

Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä kokoontui keskustelemaan oikeudenmukaisesta siirtymästä fossiilittomaan liikenteeseen. Kokouksessa keskusteltiin erityisesti fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä ja liikenteen päästövähennysten kustannusten jakautumisesta.

Alustajina olivat fossiilittoman liikenteen tiekartasta yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä hiilen hinnoittelun vaikutuksista taloustieteen professori Matti Liski Aalto-yliopistosta. Kokouksen puheenjohtajana toimi ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen. Myös liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka osallistui kokoukseen.

Keskustelussa nousivat esiin muun muassa päästövähennysten keinopaletin moninaisuus, taloudellisen ohjauksen tärkeys, alueellisten erojen huomioiminen, raskaan liikenteen ja henkilöliikenteen erilaiset ratkaisut, vientiteollisuuden kilpailukyky ja liikkumismuotoja tasa-arvoistava kaupunkisuunnittelu.

”Viimeiset sata vuotta liikennettä on rakennettu autoja ja autoilijoita varten. Jatkossa etusijalle tulee asettaa sellaiset liikennemuodot, jotka edistävät kestävää liikkumista. Kunnat ovat tässä työssä avainasemassa. Kattava ja edullinen joukkoliikenne ja hyvät kevyen liikenteen verkostot ovat paras tapa kohti oikeudenmukaista siirtymää”, sanoi Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava, joka edustaa pyöreässä pöydässä Hinku-kuntia.

Pyöreän pöydän ympärillä korostettiin, että siirtymälle tulee saada laaja yhteiskunnallinen tuki. Viestinnän tulee olla johdonmukaista ja tavallisille ihmisille ymmärrettävää.

”Kaikki osapuolet pitää saada mukaan laajan keinovalikoiman priorisointiin ja vaikutusten arviointiin. Uusien teknologioiden ja synteettisten polttoaineiden kehitykseen tulee panostaa. Kuljetusten kustannusten olisi tärkeä pysyä kurissa, joten polttoaineiden kustannusten nostamisen tulisi olla viimesijainen keino”, Teknologiateollisuus ry:n johtaja Helena Soimakallio painotti.
Yksilöiden kannalta tärkeintä on liikkumisen käytännöllisyys ja sujuvuus. Toimivat ratkaisut ovat myös houkuttelevia ja hyväksyttäviä.

”Kaupunkisuunnittelussa täytyy mahdollistaa se, että vaihtoehtoiset kulkumuodot ovat parempi vaihtoehto kuin yksityisautoilu. Samalla täytyy myös sujuvoittaa matkaketjuja ja tehdä eri kulkumuotojen yhdistämisestä helpompaa. Siirtymällä ei saada lisätä eriarvoistumiskehitystä, vaan kaikilla täytyy olla edelleen mahdollisuus liikkua ja toteuttaa unelmiaan”, totesi Nuorten agenda 2030 -ryhmän puheenjohtaja Laura Hildén.

”Kaupunkiseuduilla joukkoliikenne tukee oikeudenmukaista siirtymää. Se on kaikille avoin tulotasoon, osaamiseen, ikään ja auton tai ajokortin omistamiseen katsomatta. Parhaiten oikeudenmukaisuus voidaan varmistaa pitämällä kaupunkien joukkoliikenne voimissaan ja kilpailukykyisenä myös koronan aiheuttamien talousvaikeuksien yli”, korosti Helsingin seudun liikenteen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Valtioneuvoston viestintäosasto, Ympäris

Bookmark and Share






46


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska