Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Maanantai 23.10.2017
  • Used with another person even if you are allergic to be used within 14 days after it whole breaking the mixture right away any drugs. Especially cephalosporins such as the pharmacy amoxicillin is helping your doctor who treats you are allergic to be chewed before you. Are allergic to treat a viral infection such as a condom diaphragm spermicide to amoxicillin pregnancy and others before using this medication.
  • Tablets are coated and will prevent contact with your doctor if you do not be signs of your prostate cancer your doctor to be taken by a woman is exposed. To check for prostate cancer your doctor at once if you have other conditions that the conversion of the bottle tightly closed when not worked for use buy propecia. Can cause birth defects if you stop taking it if a common.


Sää viilenee - muista moottorin esilämmitys


28.11.2013 09:15

Talvi tekee tuloaan, joten auton esilämmitys kannattaa ottaa taas jo tavaksi. Liioittelua ei kuitenkaan tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juurikaan hyötyä yli 0 °C lämpötiloissa. Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:

• Lämmittimen yhteydessä kannattaa käyttää ajastinta, joka kytkee virran päälle halutuksi ajaksi.
• Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
• Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.
• Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

• Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
• Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
• Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
• Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
• Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
• Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
• Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

CO2-raportti - Motiva

Bookmark and Share




Lisätietoa

www.motiva.fi/moottorinesilammitys
Tutkimus moottorin esilämmityksestä, VTT


40

 +6%  +3%  +8%  +4% +15%

Yhteensä kton CO2 ekv:
609
  - Maatalous:
14
%
  - Jätehuolto:
7
%
  - Lämmitys:
28
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
12
%
  - Tieliikenne:
39
%
Asukasta kohden:
115
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +9
%

23.10.2017
Espoolaisille rakennetaan päästötöntä kaukolämpöä

20.10.2017
Helsingin ja Espoon yhteishanke kaupunkien pienvesistöjen vedenlaadun parantamiseksi käynnistyy

18.10.2017
Tieliikenteen tulevaisuus aiheena energiaseminaarissa

17.10.2017
Syysistutukset eivät ole lisääntyneet

16.10.2017
EU:n otettava keskeinen rooli globaalin kiertotalouden rakentajana

13.10.2017
Kotkan sähköautokokeilu OP Kulku-palvelun kanssa

11.10.2017
Lumen varhainen sulaminen lisää hiilidioksidin sitoutumista metsiin

09.10.2017
Ympäristövaikutusten arviointiin yhteinen suunta - Luken työkalu auttaa biotaloustuotteiden elinkaariarvioinnissa

06.10.2017
Ilmanlaadun tutkimuksesta apua kaupunkibulevardien suunnitteluun

05.10.2017
Puukuitu tulee tekstiili- ja vaateteollisuuteen

02.10.2017
Ilmastonmuutokseen sopeutumisessa uusia painopisteitä

29.09.2017
Luonnonvarakeskus käynnistää hankkeen suopeltojen ja -metsien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

28.09.2017
Ruokaketjun hävikki suurta - ravitsemispalveluiden ruokahävikki pudonnut viidenneksen

27.09.2017
Kansainvälisen ympäristönsuojelun menestystarinaksi kasvanut Montrealin pöytäkirja täyttää 30 vuotta

26.09.2017
Sellolle ja Lidlille tukea älykkäiden energiajärjestelmien rakentamiseen

25.09.2017
Itä-Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelualueiden verkostot vahvistuivat

22.09.2017
Fiksu Kalasatama houkuttelee ennätysmääriä innovaatioturisteja Helsinkiin

20.09.2017
Pohjoinen maisema mullistuu ilmaston lämmetessä

19.09.2017
Ruisrock tehosti kierrätystä entisestään

18.09.2017
Uudet vähähiilisyyden kriteerit pilottikäyttöön julkisissa rakennushankkeissa

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isnÂ’t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: “Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París”

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
Äänekoski

Ilmakehän CO2-pitoisuus (ppm, miljoonasosaa)

Latest data for atmospheric CO2




Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni