Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 31.05.2020

Ilmastovinkit

Sää viilenee - muista moottorin esilämmitys


28.11.2013 09:15

Talvi tekee tuloaan, joten auton esilämmitys kannattaa ottaa taas jo tavaksi. Liioittelua ei kuitenkaan tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

Liian pitk√§ l√§mmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esil√§mmityksest√§ ei nykyisiss√§ autoissa ole juurikaan hy√∂ty√§ yli 0 ¬įC l√§mp√∂tiloissa. Sis√§tilanl√§mmitint√§ ei k√§yt√§nn√∂ss√§ koskaan kannata pit√§√§ p√§√§ll√§ yli kahta tuntia. Eniten hy√∂ty√§ sis√§tilan l√§mmityksest√§ on pienill√§ pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja j√§√§tyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:

‚ÄĘ L√§mmittimen yhteydess√§ kannattaa k√§ytt√§√§ ajastinta, joka kytkee virran p√§√§lle halutuksi ajaksi.
‚ÄĘ Polttoainetoiminen l√§mmitin kuluttaa akkus√§hk√∂√§. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan l√§hinn√§ lyhyit√§ matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten est√§√§ joko ajamalla esil√§mmityksen j√§lkeen v√§hint√§√§n yht√§ kauan kuin polttoainetoiminen l√§mmitin on ollut p√§√§ll√§ tai k√§ytt√§m√§ll√§ esil√§mmityksen aikana erillist√§ akun yll√§pitolaturia.
‚ÄĘ Polttoainel√§mmitint√§ k√§ytett√§ess√§ l√§mmityslaite kannattaa ajon p√§√§tteeksi s√§√§t√§√§ t√§ydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. S√§√§d√§ my√∂s puhallin 1- tai 2-teholle. N√§in varmistat ilman kierron esil√§mmityksen aikana ja sis√§tilat l√§mpenev√§t hyvin.
‚ÄĘ Akkuvaraajan k√§ytt√∂ parantaa auton k√§ytt√∂varmuutta ja pident√§√§ akun kestoik√§√§ talviolosuhteissa.

Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

‚ÄĘ H√§k√§-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkasp√§√§st√∂t alenevat. Hiukkasp√§√§st√∂t v√§henev√§t erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niiss√§ dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sit√§ vanhemmista dieselautoista).
‚ÄĘ Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esil√§mmitetty moottori tuottaa nopeammin l√§mp√∂√§ matkustamoon.
‚ÄĘ Ei tarvita tyhj√§k√§ynti√§ moottorin l√§mmitt√§miseksi.
‚ÄĘ Moottorin kuluminen v√§henee ja k√§ynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
‚ÄĘ Jos flexfuel-autossa k√§ytet√§√§n korkeaseosetanolia (E85), esil√§mmitetty auto k√§ynnistyy my√∂s kovilla pakkasilla.
‚ÄĘ Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
‚ÄĘ Hybridiautossa esil√§mmitys v√§hent√§√§ polttomoottorin k√§yntiaikaa. Lataushybridi√§ voidaan ajaa enemm√§n verkosta ladatulla s√§hk√∂ll√§, koska moottori ei k√§y turhaan.

CO2-raportti - Motiva

Bookmark and Share




Lisätietoa

www.motiva.fi/moottorinesilammitys
Tutkimus moottorin esilämmityksestä, VTT


16


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska