Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 07.06.2020

Lnsi-Suomen lni

Rauman satamaliikenne väheni lähes kolmanneksen viime vuonna


11.01.2010 22:20

Vuonna 2009 Rauman sataman kokonaisliikenne oli yhteensä 5,0 milj. tonnia, jossa on vähennystä 29,7 prosenttia edelliseen vuoteen 2008 verrattuna. Raju pudotus johtuu pääasiassa paperin viennin ja raaka-aineiden tuonnin merkittävästä laskusta.

Vuonna 2009 kuljetettiin Rauman kautta runsaat 143 000 konttiyksikköä (TEU), mikä merkitsee 16,8 prosentin laskua vuoteen 2008 verrattuna. Konteissa kuljetetun tavaran määrä oli yhteensä 1,30 milj. tonnia (-22,5 %). Konttiliikennemäärä oli laskusta huolimatta sataman neljänneksi suurin kautta aikain.

Laivoja satamassa kävi vuoden 2009 aikana yhteensä 1222 kappaletta (-16,8%), joiden yhteinen vetoisuus oli 4,5 milj. nettotonnia (-10,2 %).

Satamaliikenteestä vientiä oli 3,32 milj. tonnia (-23,3 %), tuontia 1,65 milj. tonnia (-40,5 %) ja kotimaan liikennettä ainoastaan 0,03 milj. tonnia (+158 %). Tärkeimmät vientituotteet olivat paperi- ja kartonki, selluloosa, vilja, sahatavara sekä sekalainen kappaletavara. Tuontipuolella suurimmat olivat raakapuu, kaoliini, kappaletavara sekä kemikaalit. Eniten vähentyivät paperin, kappaletavaran ja viljan vienti sekä raakapuun, kappaletavaran, metallien ja kaoliinin tuonti. Sen sijaan sahatavaran vienti ja muu tuonti (enimmäkseen sellua) lisääntyivät.

Satamajohtaja Hannu Asumalahti: "Paperiteollisuuden tuotannonrajoitukset ja uudet järjestelyt yhdessä yleisen talouden heikentymisen kanssa merkitsivät Rauman satamalle huomattavaa liikennemäärien laskua viime vuonna. Pudotus oli yhteensä runsaat kaksi miljoonaa tonnia eli liikennemäärä oli vuoden 1999 tasolla. Hienoisena valopilkkuna oli konttiliikenne, joka laski selvästi koko Suomen keskiarvoa vähemmän." "Uskon, että pohja on jo nähty ja liikennemäärät alkavat vuodesta 2010 jälleen kasvaa", toteaa Asumalahti.

CO2-raportti

Bookmark and Share






16


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska