Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 16.07.2020

Ilmastovinkit

Pysäköintialennus vähäpäästöisille autoille Helsingissä


22.09.2014 17:49

Toyota mukaan Yaris Hybrid -mallin CO2-päästöt ovat 75g/km.

Kuva: Autoblog

Vähäpäästöisten autojen omistajat saavat 50 prosentin alennuksen pysäköintimaksuista Helsingissä. Helsingin kaupunki haluaa edistää alennuksella vähäpäästöisten autojen yleistymistä kaupungissa.

Alennus koskee kaikkia yleisten liikennealueiden maksullisia pysäköintipaikkoja sekä maksullista asukas- ja yrityspysäköintitunnusta.

Etuus haetaan Helsingin rakennusviraston asiakaspalvelusta, jossa tarkistetaan auton päästötiedot. Kriteerit täyttäville autoille annetaan tuulilasiin liimattava tarra. Sähköautot täyttävät vähäpäästöisyyden kriteerit aina. Bensa- ja diesel-autoissa kriteeri on 100 gramman hiilidioksidipäästöt per kilometri. Kaasu- ja etanoliautoissa raja on 150 grammaa per kilometri. Helsingin kaupungille hankitaan vain kriteerit täyttäviä vähäpäästöisiä henkilöautoja.

Maksullisilla pysäköintipaikoilla alennuksen saa, kun maksaa pysäköintimaksun joko matkapuhelimella tai Comet-laitteella. Etuuden saavat muutkin kuin helsinkiläiset. Vähäpäästöisille autoille myönnetyn alennuksen rahallinen arvo tulee lähivuosina nousemaan, kun pysäköintimaksuja Helsingissä korotetaan porrastetusti.

"Vähäpäästöisen auton hankinta säästää rahaa ja ympäristöä monin tavoin. Autovero laskee, polttoainekulut ovat halvemmat ja päästöt pienenevät", Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta sanoo.

Hankkimalla vanhan, keskinkertaisesti kuluttavan ajoneuvon tilalle vähäpäästöisen auton voi säästää polttoaine- ja verokustannuksissa vuodessa helposti yli tuhat euroa. Kymmenessä vuodessa säästöä kertyy yli 10 000 euroa. Vuodessa hiilidioksidipäästöjä syntyy 800 kiloa vähemmän, mikä vastaa noin 15 prosenttia helsinkiläisen keskimääräisistä vuosittaisista kokonaispäästöistä.

Uuden auton valmistuksesta aiheutuneet hiilidioksidipäästöt kuittaantuvat melko nopeasti. Auton koko elinkaaren päästöistä 90 prosenttia aiheutuu sen käytöstä. Autokannan uusiutuminen vaikuttaa positiivisesti myös kaupunkien ilmanlaatuun.

Tänään 22. syyskuuta vietetään auton vapaapäivää, joka on osa Euroopan liikkujan viikko -tapahtumaa. Myös Helsingin kaupungin ympäristökeskus haluaa muistuttaa auton vapaapäivänä, että halvinta ja ympäristöystävällisintä on vähentää auton käyttöä ylipäätään. Se on helppoa, kun suosii kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä ja kimppakyytejä. Autolla ajettaessa kannattaa muistaa vähäpäästöisen automallin lisäksi taloudellinen ajotapa, oikeat rengaspaineet ja kitkarenkaiden käyttö.

Helsingni ympäristökeskus - CO2-raportti

Bookmark and Share






23


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska