Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Tiistai 18.12.2018


Neuvostolta lopullinen vahvistus EU:n uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuutta koskevien 2030-tavoitteiden tiukennuksiin


05.12.2018 11:19

EU on hyväksynyt lopullisesti vuodelle 2030 asetettujen tiukennettujen päästövähennystavoitteiden toteuttamiseen tähtäävät keinot uusiutuvan energian lisäämisen ja energian käytön tehostamisen muodossa. Samalla hyväksyttiin hallintomalliasetus, jolla luodaan EU:n energia- ja ilmastopolitiikkaan uusia toimintatapoja jäsenvaltioiden ja komission välille.

EU:n yhteinen uusiutuvan energian tavoite vuodelle 2030 nousee nykyisestä 27 prosentista 32 prosenttiin. Aiemmasta direktiivistä poiketen tällä kertaa ei aseteta jäsenvaltiokohtaisia tavoitteita. Tosin kaikkien jäsenmaiden tulee pitää uusiutuvan osuus vähintään vuoden 2020 tavoitteen tasolla. Suomen kohdalla se on 38 % energian loppukulutuksesta, joka on jo saavutettu.

Vuodelle 2020 asetettu 20 prosentin energiatehokkuustavoite saa jatkoksi EU:n j√§senmaille asetetun yhteisen, v√§hint√§√§n 32,5 prosentin energian k√§yt√∂n tehostamistavoitteen vuonna 2030 verrattuna perusskenaarion kehitykseen. J√§senvaltioille asetetaan my√∂s sitova 0,8 % vuosittainen energiank√§yt√∂n tehostamisvelvoite kaudella 2021‚Äď2030.

Hallintomalliasetus antaa työkalut EU:n puhtaan energian paketin ja vuoden 2030 energia- ja ilmastotavoitteiden seurantaan. Sen perusteella komissio seuraa EU:n yhteisten energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian tavoitteiden toteutumista sekä yksittäisten jäsenvaltioiden osallistumista niiden toteuttamiseen.

Nämä EU:n puhtaan energian pakettiin kuuluvat säädökset hyväksyttiin muodollisesti 3.12.2018 Brysselissä pidetyn liikenneministerien neuvoston kokouksessa A-listan asiana, eli päätösasiana, josta ei enää tarvitse keskustella. Paketin viimeisestä osasta eli sähkön sisämarkkinoiden kehittämistä koskevista säädöksistä haetaan joulukuun 2018 aikana sopua neuvoston, Euroopan parlamentin ja komission kolmikantaneuvotteluissa (trilogit).

Asiallisesti energiatehokkuusdirektiivin ja uusiutuvan energian direktiiviin muutokset sekä uusi hallintomalliasetus hyväksyttiin jo 29.6.2018, kun EU:n jäsenvaltioiden pysyvistä edustajista koostuva Coreper-komitea vahvisti trilogeissa saavutetun epävirallisen sovun näistä lainsäädäntöesityksistä.

Suomessa jo ryhdytty toimiin vuoden 2030 tavoitteiden täyttämiseksi



Kaudelle 2021‚Äď2030 asetettujen energiatehokkuustavoitteiden toimeenpano asettaa ison haasteen EU:n j√§senvaltioille. Suomessa nykyinen, vuodelle 2020 asetettu 20 prosentin energiatehokkuustavoite saavutetaan p√§√§osin valtiovallan, elinkeinoel√§m√§n ja kuntien kanssa solmimilla vapaaehtoisilla energiatehokkuussopimuksilla.

TEM asetti marraskuussa ty√∂ryhm√§n selvitt√§m√§√§n, miten energiatehokkuustoimia voidaan tehostaa vuosina 2021‚Äď2030. Uudistettu direktiivi ei suoraan edellyt√§ energiatehokkuuslain uudistamista, mutta mahdolliset uudet toimet tai nykyisten energiatehokkuustoimien kirist√§minen voivat my√∂hemmin edellytt√§√§ lakimuutoksia. Ty√∂ryhm√§n v√§liraportti valmistuu maaliskuun, ja loppuraportti syyskuun 2019 lopussa.

Uusiutuvan energian osalta TEM on perustanut ministeriöiden virkamiehistä koordinaatioryhmän, joka selvittää direktiivin toimeenpanoa. Parhaillaan arvioidaan keskeisimpiä lakimuutos- ja selvitystarpeita sekä jatkovalmistelun organisointia. Direktiivi tulee saattaa kansallisesti voimaan kesään 2021 mennessä.

Komissio julkaisi 28.11.2018 tiedonannon EU:n pitk√§n aikav√§lin v√§h√§p√§√§st√∂isyysstrategiasta. Se ei sis√§lt√§nyt numeroin ilmaistuja p√§√§st√∂v√§henem√§tavoitteita, vaan hahmottelee mik√§ voisi olla EU:n pitk√§n aikav√§lin panos Pariisin sopimuksen l√§mp√∂tilatavoitteiden saavuttamiseksi. Strategia avaa j√§senmaiden v√§lisen keskustelun EU:n pitk√§n aikav√§lin strategiasta, joka tulee toimittaa YK:n ilmastonsuojelun puitesopimukselle vuoteen 2020 menness√§. J√§senvaltion tulee laatia my√∂s oma, vuosisadan puoliv√§liin t√§ht√§√§v√§ pitk√§n aikav√§lin strategiansa (‚ÄĚkansallinen LTS‚ÄĚ) ensi vuoden aikana.

TEM/CO2-raportti

Bookmark and Share






47

 +8% +10% +20% +13% +24%

Yhteensä kton CO2 ekv:
756
  - Maatalous:
11
%
  - Jätehuolto:
6
%
  - Lämmitys:
42
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
11
%
  - Tieliikenne:
30
%
Asukasta kohden:
143
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
+19
%

¬ŅQui√©nes son los responsables de afrontar el cambio clim√°tico?

Source: Infobae - El cambio clim√°tico es probablemente el mayor desaf√≠o ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen dif√≠cil el consenso entre los pa√≠ses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusi√≥n: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los pa√≠ses tienen responsabilidad com√ļn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que hist√≥ricamente los pa√≠ses desarrollados han contaminado m√°s a efecto de construir sus econom√≠as que aquellos que est√°n en v√≠as de desarrollo. Y no todos los pa√≠ses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problem√°tica.

Consecuencias del cambio clim√°tico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2¬įC altera la metilaci√≥n del ADN y la expresi√≥n de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visi√≥n sobre las consecuencias del cambio clim√°tico en los peces a trav√©s de modificaciones epigen√©ticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Peri√≥dico - Las pol√≠ticas clim√°ticas que se centran en la agricultura y los bosques podr√≠an llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaci√≥n e incrementar la captura de carbono en la agricultura podr√≠a reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, seg√ļn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni