Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 31.05.2020

Ilmastovinkit

Muista moottorin esilämmitys pakkasilla


15.01.2014 11:43

Motiva muistuttaa pakkasten kiristyttyä auton moottorin esilämmityksen tärkeydestä. Liioittelua ei kuitenkaan tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

Liian pitk√§ l√§mmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esil√§mmityksest√§ ei nykyisiss√§ autoissa ole juurikaan hy√∂ty√§ yli 0 ¬įC l√§mp√∂tiloissa. Sis√§tilanl√§mmitint√§ ei k√§yt√§nn√∂ss√§ koskaan kannata pit√§√§ p√§√§ll√§ yli kahta tuntia. Eniten hy√∂ty√§ sis√§tilan l√§mmityksest√§ on pienill√§ pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja j√§√§tyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:

- Lämmittimen yhteydessä kannattaa käyttää ajastinta, joka kytkee virran päälle halutuksi ajaksi.

- Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.

- Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20-30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.

- Akkuvaraajan käyttö parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.

Moottorin kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

- Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).

- Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.

- Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.

- Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.

- Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.

- Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.

- Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.

CO2-raportti - Motiva

Bookmark and Share






16


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska