Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Lauantai 23.09.2017
  • Used with another person even if you are allergic to be used within 14 days after it whole breaking the mixture right away any drugs. Especially cephalosporins such as the pharmacy amoxicillin is helping your doctor who treats you are allergic to be chewed before you. Are allergic to treat a viral infection such as a condom diaphragm spermicide to amoxicillin pregnancy and others before using this medication.
  • Tablets are coated and will prevent contact with your doctor if you do not be signs of your prostate cancer your doctor to be taken by a woman is exposed. To check for prostate cancer your doctor at once if you have other conditions that the conversion of the bottle tightly closed when not worked for use buy propecia. Can cause birth defects if you stop taking it if a common.


Eemeli Tsupari, CO2Esto:

Lehmän lannalla liikenteeseen


19.09.2016 08:31

Noin puolet Suomen kasvihuonekaasupäästöistä tulee päästökaupan ulkopuolelta ja tähän puolikkaaseen suomalaiset voivat vaikuttaa muutenkin kuin ostamalla päästöoikeuksia pois markkinoilta. Meidän perheessä tuli kesällä ajankohtaiseksi uuden auton hankinta ja kuten asiaan kuuluu, koeajoimme vähäpäästöisiä malleja hybridit mukaan lukien. Kaasuauton kohdalla jokin "kolahti". Tankatessa yhden koeajon aikana biokaasua suomalaiselle maatilalle rakennetulla tankkausasemalla, päätimme vaimon kanssa, että meille tulee kaasuauto.

Kun vähäkulutteisinkin koeajamamme diesel-hybridi vei 2.9 litraa dieseliä /100 km, niin tajusimme, että se on silti 2.9 litraa enemmän fossiilisia polttoaineita kuin biokaasulla ajaessa. Samalla rahat virtaavat öljyn tuotantoketjulle ja lopulta ulkomaille tahoille, joilla on jo vähintään riittävästi. Mieluummin ohjaan rahani kiertotaloutta jo luonnostaan toteuttaville ja puhdasta energiaa tuottaville suomalaisille toimijoille ja heidän hankintaketjuilleen. Lisäksi kaasuautojen hiukkaspäästöt ovat erittäin vähäiset, mikä parantaisi kaupunkien ilmanlaatua jos kaasuautoilu yleistyisi. Suomessa ilmanlaatu ei ole ollut koko kansaa koskettava ongelma verrattuna maailman "megacityihin", mutta tutkimusten mukaan hiukkaset aiheuttavat Suomessakin useita ennenaikaisia kuolemantapauksia joka vuosi. Yksilötasolla korvaamattomia asioita.

Investointina kaasuautoa on käytännössä samanhintainen kuin vastaava bensamalli. Ensirekisteröintiin liittyvä autovero on kaasuautolla pienempi kuin bensiinikäyttöisellä, mikä kompensoi kaasuauton hieman suuremmat valmistuskustannukset (lopulta hintaeroksi jäi 200 euroa kaasuauton eduksi). Muutenkin kaasuauto vastaa täysin bensiinimallia ja siinä on esimerkiksi normaali bensatankki, jota auto alkaa käyttää jos kaasutankki tyhjenee. Vaihdon huomaa ainoastaan mittariston valosta. Vaikka kaasuasemia on vielä täällä maakaasuverkon ulkopuolella liian harvassa, on bensa-asemalla tarvinnut käydä vain kerran.

Kun Suomen kauppatase on miljardikaupalla miinuksella ja edessä tiedetään olevan ilmastotalkoot, luulisi että kaasuautoilua tuettaisiin kaikin keinoin. Polttoaineen hinnassa verotus onkin järkevällä tasolla, mutta vuosittainen ajoneuvovero on kaasuautolla käsittämättömästi suurempi(!) kuin täysin vastaavalla bensiinikäyttöisellä mallilla. Autoverokin lasketaan maakaasun mukaan, vaikka tankkaisi pelkkää biokaasua (Keski-Suomessa maakaasua ei ole edes saatavilla). Onneksi mm. liikenneministeri Berner on puhunut viime aikoina biokaasun puolesta ja nämäkin epäkohdat korjaantunee (hallituksemme toimintakyky tuntien hitaasti).

Kun huoltokustannuksetkin (kuulemma, meillä ei vielä tästä kokemuksia) ovat samaa luokkaa kuin bensamallissa, voidaan laskea alla olevan kuvan mukainen vertailu käyttökustannuksista. Siitä näkyy, että kaasuauto tulee bensiinikäyttöistä halvemmaksi, kun ajoa kertyy vuodessa noin 20 000 km tai enemmän. On koomista, että kaupunkiajossa, jossa kilometrejä tulee vähän, kaasuautoilu on verotuksen takia kalliimpaa.

Hiilidioksidin vähennyskustannuksiksi muutettuna tästä saa mielenkiintoisen esimerkin. Jos ajaa yli 20 000 vuodessa, kaasuauto säästää rahaa verrattuna bensiiniin, jolloin vähennyskustannus hiilidioksiditonnia kohden on negatiivinen. Kuitenkin esimerkiksi 10 000 km vuodessa ajavan kannattaa mieluummin mitätöidä päästöoikeuksia CO2Eston kautta nykyisellä hintatasolla 10 €/tonni, koska biokaasun tapauksessa vähennyskustannukseksi tulisi yli 70 euroa tonnilta. Ja päästöoikeuksien mitätöinti on varmasti kannattavampi vaihtoehto, jos uuden auton hankinta ei ole muista syistä ajankohtainen. Ilmastonmuutoksen hillintäkustannus ei kuitenkaan ole ainoa päätöksiä ohjaava tekijä. Meille kaasuauton valinnassa myös kotimaisuus ja paikallinen ilmanlaatu olivat tärkeitä kriteereitä.


Kirjoitus on aikaisemmin julkaistu CO2Esto-sivustolla.

Bookmark and Share






37

 +3%   0%  -4%  +1% -10%

Yhteensä kton CO2 ekv:
506
  - Maatalous:
17
%
  - Jätehuolto:
8
%
  - Lämmitys:
17
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
8
%
  - Tieliikenne:
50
%
Asukasta kohden:
95
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 -5
%

Charities in new climate change challenge to Scottish government

Source: BBC - Campaigners have challenged the Scottish government to go further and faster to tackle climate change.

Climate change requires most urgent mitigation measures, African leaders tell UN Assembly

Source: UN News Centre - Citing the spate of recent devastating hurricanes, African leaders – from small island States to larger landlocked countries – mounted the podium of the United Nations General Assembly today to call for urgent measures to mitigate the effects of climate change.

Climate-hit Bangladesh struggling to access UN green funds

Source: Climate Home - Developing country institutions lack capacity to meet the Green Climate FundÂ’s heavy paperwork demands, experts say at Dhaka conference

Japan fires up biomass energy, but fuel shortage looms

Source: Reuters - As the sun sets on JapanÂ’s solar energy boom, companies and investors are rushing into wood-burning biomass projects to lock in still-high government subsidies.

Who should pay for damage associated with climate change and who should be compensated?

Source: MENAFN - The Conversation -

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
Äänekoski

Ilmakehän CO2-pitoisuus (ppm, miljoonasosaa)

Latest data for atmospheric CO2




Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni