Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Lauantai 05.12.2020

Ilmastouutisia

Ilmastorahasto Oy vauhdittaa vähähiilisyyttä ja edistää digitalisaatiota


04.11.2020 07:35

Valtion kehitysyhtiö Vake Oy siirtyy työ- ja elinkeinoministeriön omistajaohjaukseen joulukuussa. Samalla yhtiön nimi muuttuu Ilmastorahasto Oy:ksi. Vake Oy on tähän saakka kuulunut valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen.

Omistajaohjauksen siirron jälkeen TEM antaa Ilmastorahastolle toimiohjeen sekä nimittää yhtiölle uuden hallituksen ja sijoitusneuvoston. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi ratkaisuja 23.10.2020 pitämässään kokouksessa. Ministeriö arvioi, että Ilmastorahasto Oy olisi valmis aloittamaan toimintansa joulukuun aikana.

– Ilmastorahaston toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen, luonnonvarojen käytön tehostaminen ja luonnon monimuotoisuuden edistäminen, kertoo työministeri Tuula Haatainen, jonka toimialaan rahaston asiat TEM:n työnjaossa kuuluvat.

Vähähiiliseen talouteen siirtymiseksi tarvitaan riittäviä panostuksia esimerkiksi kiertotalouden, puhtaan teknologian ratkaisujen sekä energiatehokkuuden kehittämiseksi. Rahaston tehtävänä on suomalaisten yritysten hiilijalanjäljen vähentäminen sekä hiilikädenjäljen, eli positiivisten ympäristövaikutuksien vahvistaminen.

Vaken omistuksessa olevat Posti Group Oyj:n, Altia Oyj:n, Vapo Oy:n ja Nordic Morning Group Oyj:n osakkeet siirretään takaisin valtioneuvoston kanslialle valtion suoraan omistukseen. Vaken omistuksessa olevat Neste Oyj:n osakkeet, 8,3 prosenttia, jäävät Ilmastorahasto Oy:n omistukseen kuitenkin siten, että toimivalta Neste Oyj:n omistajaohjauksesta on edelleen kokonaisuutena VNK:ssa.

Ilmastorahastolla on käyttövaroja lokakuussa 2020 noin 70 miljoonaa euroa. Yhtiötä pääomitetaan suoraan valtion budjetista 300 miljoonalla eurolla. Hallitus teki tästä ehdotuksen 23.10. annetussa vuoden 2020 seitsemännessä lisäarvioesityksessään. Lisäksi Ilmastorahastolla on käytössä jatkossa Nesteen omistuksen 8,3 prosentin osuuden osinkotuotot.

– Ilmastorahaston ensisijaisina sijoituskohteina ovat yritysvetoiset teollisen mittaluokan skaalaukset, joissa on kyse esimerkiksi uuden teknologian demonstraatiovaiheen hankkeista tai pilottilaitoksen rakentamisesta. Rahoitettavat kohteet voivat olla yksityisten ja julkisten toimijoiden yhteisyrityksiä. Ilmastorahasto voi olla myös mukana erilaisissa datan hyödyntämistä tehostavissa julkisissa alustoissa, ministeri Haatainen hahmottelee.

Yhtiö voi myöntää oman ja vieraan pääoman muotoista rahoitusta ja siihen voi liittyä tukielementti. Mahdollisen rahoituksen tukielementin arvioidaan katalysoivan muutosta ja mahdollistaa erityisesti innovatiivisten ja alkuvaiheen ilmasto- ja vähähiilisyysratkaisujen edistämistä. Pääomalaina voisi olla Ilmastorahaston yksi luonteva rahoitusmuoto. Ilmastorahaston toiminnan tavoitteena on olla kokonaisuudessaan pitkällä aikajänteellä itsekannattavaa.

Ilmastorahasto täydentää osaltaan myös EU:n ison elpymisvälineen vihreää siirtymää edistäviä toimia. Hallitus on budjettiriihessä päättänyt varata kestävän kasvun ohjelmasta 0,9 – 1,2 miljardia euroa vihreää siirtymää tukevaan talouden rakennemuutokseen.

Ilmastorahasto täydentää TEM:n hallinnonalan yritysten kestävää kasvua tukevia toimia. Tiivis vuoropuhelu Ilmastorahaston, Business Finlandin, Finnveran, VTT:n ja Tesin välillä varmistaa, ettei erityistehtäväyhtiöiden toiminta ole päällekkäistä ja toisaalta huolehtii siitä, ettei markkinoille jää merkittäviä puutteita tai kapeikkoja.

Työ- ja elinkeinoministeriö/CO2-raportti

Bookmark and Share






46


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska