Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 09.07.2020

It-Suomen lni

Ilmastonmuutos huomioitava Etelä-Savon maakuntakaavassa


26.01.2009 14:47

Etelä-Savon ympäristökeskus antoi lausunnon Etelä-Savon maakuntakaavaehdotuksesta. Lausunnossa painotetaan ilmastonmuutoksen huomioimista kaavassa mm. siten, että Heinola-Mikkeli oikorata palautetaan kaavaan ja muutetaan valtatie 5:n kehittämissuositukset perustumaan liikenneväylän ja liikkumisen tarpeisiin.

Ilmastomuutoksen huomioon ottaminen on nähtävissä ainakin välillisesti kaavamääräyksien sisällössä ja selostuksessa. Koska ilmastomuutoksen merkitys on kohonnut pitkän kaavaprosessin aikana maailmanlaajuisesti tärkeimmäksi ympäristökysymykseksi, olisi ilmastomuutos voinut näkyä kaavaratkaisuissakin terävämmin.

Oikorata takaisin maakuntakaavaan
Ympäristökeskuksen lausunnon mukaan Heinola-Mikkeli oikoratavarauksen poistaminen kaavaehdotuksesta on ilmastopoliittisesti arveluttava ratkaisu. Oikoratavarauksen poistaminen on myös valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden vastaista ja vastoin valtakunnallisia liikenteen kehityskuvia. Oikoradan poisto on vastoin liikenne- ja viestintäministeriön sekä ratahallintokeskuksen mielipidettä, eikä ratkaisu synkronoidu naapurimaakuntien maakuntakaavoihin. Lisäksi ratavarauksen poistaminen on maakunnan oman edun kannalta kielteistä kehitystä. Perusteena oikoradan palauttamiselle on myös se, että ratavarauksen seudulle ei kohdistu merkittäviä maankäytön paineita ja varaus on kokonaan huomioitu kuntakaavoissa. Lisäksi oikorata mahdollistaisi toteutuessaan elinkeinoelämän ja muunkin maankäytön positiivisen kehittymisen vt 5:n ja radan muodostaman liikenteen valtaväylän tuntumassa.

Valtatie 5:n kehittämisvyöhykkeen sisältöä tarkennettava
Maakuntakaavaehdotuksessa on osoitettu Vt 5:n kehittämisvyöhyke. Kehittämisvyöhykkeelle on muotoiltu kehittämissuositus, johon sisältyy viittauksia maankäytön kehittämiseen ja mm. liikenteen ja matkailun palveluihin. Kehittämisvyöhykkeen suositusta tulee tarkistaa siten, että selkeä lähtökohta on liikenneväylän ja liikkumisen tarpeet, ei maankäytön ja palveluiden tarpeet.

Vähittäiskaupan suuryksiköiden tarve mietittävä tarkkaan
Maakuntakaavassa Pieksämäen taajama-alueen eteläosaan on lisätty vähittäiskaupan suuryksikön merkintä. Kun otetaan huomioon, että maakuntakaavan selvityksissä on pidetty perusteltuna sekä Mikkeliin että Savonlinnaan kahta suuryksikkövarausta, ratkaisua voi pitää maakuntakaavan kokonaislinjan mukaisena. Toisaalta voi kyseenalaistaa, onko vähittäiskaupan suuryksiköille todella tarvetta näissä kaikissa kohteissa. Keskustojen kilpailukyvyn säilyttäminen päivittäistavaran ja erikoistavaran kaupassa on ensiarvoisen tärkeää, nämä ulompana olevat alueet sopisivat paremmin tilaa vaativalle kaupalle.

CO2-raportti.fi

Bookmark and Share






23


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska