Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 20.02.2020

Etel-Suomen lni

Espoon sähköautohanke laajenee - ensimmäiset latauspisteet Tapiolaan


18.12.2009 14:38

Fortumin ja Espoon kaupungin yhteistyö sähköautoilun edistämisessä etenee. Espoon ensimmäinen yleisölle suunnattu sähköautojen latausasema avataan joulukuussa Tapiolassa, kun Kaupinkallion paikoitushalliin asennetut seitsemän lataustolppaa otetaan käyttöön.

Fortum ja Espoon kaupunki aloittivat viime vuonna yhteistyön, jonka tavoitteena on mahdollistaa ladattavien sähköautojen laajamittainen käyttöönotto kaupungissa ja pienentää näin liikenteen päästöjä merkittävästi. Keskeinen osa hanketta on kehittää sähköautojen lataamiseen tarvittavaa infrastruktuuria jo varhaisessa vaiheessa, jotta autojen käyttöönotto olisi mahdollisimman sujuvaa, kun niitä lähivuosina saapuu markkinoille.

Hankkeen aikana molemmat osapuolet ovat hankkineet ladattavia sähköautoja ja latauspisteitä käyttöönsä testatakseen tulevaisuuden sähköisiä liikennemuotoja. Lisäksi projektissa on suunniteltu eri latausratkaisujen käyttöä, latausverkoston sijaintia ja kattavuutta. Tapiolan Kaupinkallioon asennettavat seitsemän uutta sähköautojen latauspistettä ovat seuraava askel projektissa.

”Pohjoismaissa sähköautoja voi ladata kotona normaaleista moottorilämmityspistorasioista, mutta latauspisteitä on sijoitettava myös julkisille paikoille. On tärkeää että latauspisteet ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä. Kaupinkalliossa lataamisen käytetty sähkö maksetaan kätevästi pysäköintiautomaatilla pysäköintimaksun yhteydessä”, kertoo T&K-päällikkö Juha Matikainen Fortumilta.

Sähköautoilua aiotaan testata Espoon innovaatio- ja kehitysympäristöissä

Sähköautohanke tukee sekä Fortumin että Espoon kaupungin kestävän kehityksen tavoitteita hiiliniukan yhteiskunnan edistämiseksi. Ensi vuoden aikana Fortumin ja Espoon sähköautoyhteistyötä on tarkoitus edelleen laajentaa muun muassa asentamalla uusia latauspisteitä ja kokeilemalla erilaisia maksutapoja.

”Espoon kaupungin tavoitteena on mahdollistaa päästöttömien autojen käyttöönotto jo varhaisessa vaiheessa niin, että asukkaat ja yritykset voisivat käyttää niitä joustavasti. Latauspisteiden asentamisen lisäksi haluamme myös edistää aktiivisesti sähköautoihin ja niiden käyttöön liittyvää kehitystyötä muun muassa Otaniemen, Keilaniemen, Tapiolan alueilla, jonne on sijoittunut vahvoja innovaatio- ja kehitysympäristöjä”, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen.

Nykytekniikalla ladattavilla sähköautoilla voi ajaa yhdellä latauksella 50–200 km. Autot ovat omimmillaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä, jossa matkat ovat lyhyitä ja jossa käytetään suhteellisen alhaisia nopeuksia. Sähkömoottori korvaa siis polttomoottorin tilanteissa, joissa polttomoottori on haitallisimmillaan ympäristölle.

CO2-raportti

Bookmark and Share






7


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska