Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Perjantai 18.01.2019


EU:n ympäristöministerit sopivat ensimmäistä kertaa raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteista


02.01.2019 08:30

EU:n ympäristöneuvosto saavutti 20.12.2018 yleisnäkemyksen päästörajoista raskaille ajoneuvoille kuten rekoille. EU:ssa myytävien uusien raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä olisi vähennettävä keskimäärin 15 prosenttia vuosina 2025-2029 ja 30 prosenttia vuodesta 2030 eteenpäin. Vertailutasona on vuosi 2019.

Autonvalmistajia houkutellaan kehittämään nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja kannustimien avulla: Jos autonvalmistaja valmistaa nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja, se voi hyötyä siitä päästöraja-arvossaan. Kompensaatio olisi kuitenkin enintään kolme prosenttia valmistajakohtaisesta päästöraja-arvosta.

"Suomi tavoitteli raskaille ajoneuvoille hieman jyrkempää päästövähennyspolkua, mutta neuvoston kanta on kuitenkin reipas askel eteenpäin. Liikenteen rooli päästövähennysten saavuttamisessa ja Pariisin sopimuksen toteuttamisessa on merkittävä, joten jokaisella osa-alueella on kiristettävä tahtia ja pyrittävä tulevaisuuden kestäviin ratkaisuihin", Suomea ympäristöneuvostossa edustanut asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sanoo.

Seuraavaksi päästörajoista haetaan sopua kolmikantaneuvotteluissa neuvoston, komission ja Euroopan parlamentin kanssa. Tavoitteena on päästä hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista yhteisymmärrykseen Romanian puheenjohtajuuskaudella keväällä 2019.

EU:n pitkän aikavälin ilmastostrategian tulisi tähdätä nollapäästöihin 2050 mennessä


Ympäristöministerit keskustelivat myös komission marraskuun lopussa julkaisemasta pitkän aikavälin ilmastostrategiasta. Ministeri Tiilikainen ja useat muut EU-ministerit korostivat, että strategian tulisi tähdätä nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä, ja että kansallisten ja EU-tason strategioiden tulisi täydentää toisiaan.

"Liian lepsujen tavoitteiden varaan strategiaa ei voi rakentaa. Päämäärän tulee olla kirkas ja kunnianhimoinen. EU:n on säilytettävä edelläkävijyytensä kansainvälisessä ilmastopolitiikassa ja näytettävä suuntaa Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanossa", Tiilikainen tiivistää.

YM, LVM/CO2-raportti

Bookmark and Share






47

 +8% +10% +20% +13% +24%

Yhteensä kton CO2 ekv:
756
  - Maatalous:
11
%
  - Jätehuolto:
6
%
  - Lämmitys:
42
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
11
%
  - Tieliikenne:
30
%
Asukasta kohden:
143
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
+19
%

¬ŅQui√©nes son los responsables de afrontar el cambio clim√°tico?

Source: Infobae - El cambio clim√°tico es probablemente el mayor desaf√≠o ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen dif√≠cil el consenso entre los pa√≠ses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusi√≥n: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los pa√≠ses tienen responsabilidad com√ļn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que hist√≥ricamente los pa√≠ses desarrollados han contaminado m√°s a efecto de construir sus econom√≠as que aquellos que est√°n en v√≠as de desarrollo. Y no todos los pa√≠ses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problem√°tica.

Consecuencias del cambio clim√°tico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2¬įC altera la metilaci√≥n del ADN y la expresi√≥n de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visi√≥n sobre las consecuencias del cambio clim√°tico en los peces a trav√©s de modificaciones epigen√©ticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Peri√≥dico - Las pol√≠ticas clim√°ticas que se centran en la agricultura y los bosques podr√≠an llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaci√≥n e incrementar la captura de carbono en la agricultura podr√≠a reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, seg√ļn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni