Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 28.10.2020

Ilmastouutisia

Biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta koskeva muutosesitys eduskuntaan


05.10.2020 07:35

Hallitus antoi 24.9.2020 istunnossaan eduskunnalle lakiesityksen biopolttoaineiden käytön edistämisestä annetun lain (jakeluvelvoitelaki) muuttamiseksi. Jakeluvelvoitelailla edistetään biopolttoaineiden käyttöä moottoribensiinin ja dieselöljyn korvaajana liikenteessä. Muutoksia esitetään myös lakiin biopolttoöljyn käytön edistämisestä sekä Energiavirastosta annettuun lakiin.

Liikennepolttoaineiden jakelijoiden, eli polttoaineita esimerkiksi huoltoasemille toimittavien yritysten, toimittamasta polttoaineesta tietyn prosenttiosuuden tulee joka vuosi olla biopolttoaineita. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuuden on oltava 20 prosenttia kulutukseen toimitetun moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisällön kokonaismäärästä. Biopolttoaineiden osuus kiristyy tästä vähitellen 30 prosenttiin vuonna 2029.

Jos jakeluvelvoite ylittyy jonain vuonna, voidaan ylitys siirtää ja ottaa huomioon seuraavan vuoden velvoitteessa. Polttoaineiden jakelijat ovat hyödyntäneet tätä joustoa laajasti, ja velvoitteen huomattavaa ylittämistä on tapahtunut useana vuonna.

Ylityksen siirto on aiemmin rajoitettu 10 prosenttiin vuoden 2020 osalta. Tällä poikkeuksella haluttiin varmistaa, ettei vuodelta 2020 siirtyvä laskennallinen biopolttoaineosuus vähentäisi tarpeettoman paljon vuonna 2021 tosiasiallisesti jaeltavaa biopolttoainemäärää ja siten päästövähenemää vuonna 2021. Koronatilanne on kuitenkin vähentänyt polttoaineen kulutusta niin huomattavasti, ettei sitä ole ennakoitu nykyisessä lainsäädännössä.

Vuoden 2020 jakeluvelvoite täyttyy huomattavasti ennakoitua vähemmällä biopolttoainemäärällä ja jakelijoiden vuodelta 2019 siirtämä osuus tulee todennäköisesti kattamaan vuoden 2020 velvoitetta merkittävältä osin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että on mahdollista päätyä tilanteeseen, jossa Suomi ei täytä EU:n uusiutuvan energian direktiivin velvoitetta liikenteen uusiutuvan energian osuudesta.

Ehdotetulla lakimuutoksella jakeluvelvoitteen ylittämistä koskevaa sääntelyä lievennettäisiin vuoden 2020 osalta. Ehdotuksen mukaan vuoden 2021 jakeluvelvoitteessa huomioon otettava määrä voisi olla 10 prosentin sijasta enintään 30 % vuoden 2020 jakeluvelvoitetta vastaavasta energiamäärästä.

Muutoksella on tarkoitus varmistaa, että Suomi pääsee sille asetettuihin sitoviin liikennesektorin uusiutuvan energian tavoitteisiin. Lisäksi pyritään varmistamaan, ettei koronatilanteesta aiheutunut liikennemäärän vähenemä kasvata kohtuuttomasti polttoaineiden jakeluyhtiöiden kustannuksia.
Lisäksi ehdotetuilla lakimuutoksilla säädettäisiin, että liikenteen jakeluvelvoitteen ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen noudattamisen valvonta siirrettäisiin Verohallinnolta Energiavirastolle vuoden 2021 alusta lähtien.

Lainsäädännön laajempi päivitys alkanut – velvoite laajenisi uusiin polttoaineisiin

Työ- ja elinkeinoministeriö on aloittanut jakeluvelvoitelainsäädännön laajemman päivittämisen valmistelun. Tämän säädöshankkeen yhteydessä on tarkoitus toteuttaa uusiutuvan energian direktiivin liikennesektoria koskevan sääntelyn saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä ja lisäksi laajentaa biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta uusiin polttoaineisiin.

Työ- ja elinkeinoministeriö/CO2-raportti

Bookmark and Share






40


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska