Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 26.07.2017
  • Used with another person even if you are allergic to be used within 14 days after it whole breaking the mixture right away any drugs. Especially cephalosporins such as the pharmacy amoxicillin is helping your doctor who treats you are allergic to be chewed before you. Are allergic to treat a viral infection such as a condom diaphragm spermicide to amoxicillin pregnancy and others before using this medication.
  • Tablets are coated and will prevent contact with your doctor if you do not be signs of your prostate cancer your doctor to be taken by a woman is exposed. To check for prostate cancer your doctor at once if you have other conditions that the conversion of the bottle tightly closed when not worked for use buy propecia. Can cause birth defects if you stop taking it if a common.


Riitta Silvennoinen:

Bemarin uusi ekologinen elämä


19.05.2016 09:00

Tänä keväänä liikenneministeriö päätti helpottaa autojen etanolimuunnoksen jälkeistä katsastuskäytäntöä niin, että ennen 1.1.2007 rekisteröityjen autojen ei tarvitse enää hankkia erillistä ja kallista todistusta päästöistä vaan muutoskatsastuksesta tuli halpa ja rutiininomainen käytäntö. Näitä autoja on Suomessa satoja tuhansia. Mahdollisuus muuntaa meidän vuosimallin 1998 BMW helposti ja kohtuuhinnalla etanoliautoksi tuli meidän perheelle kuin tilauksesta. Olimme katselleet flexifuel autoja jo jonkin aikaa, mutta sopivaa ei ole ollut tarjolla. Motivaatio etanolilla ajamiseen meidän perheessä on ensisijaisesti ekologinen: helppo ja edullinen tapa pienentää perheen hiilijalanjälkeä merkittävästi.

Auton tankkiin menevä bioetanoli valmistetaan Suomessa teollisuuden ja kotitalouksien jätteistä eikä valmistus kilpaile ruokatuotannon kanssa samoista raaka-aineista. Raaka-aineina käytetään muun muassa pilaantunutta leipää, leipomoiden jätetaikinoita, kotitalouksien ja ravintoloiden biojätettä sekä teollisuuden jätevirtoja. Vuoden lopussa käynnistyy myös sahanpurujätteestä bioetanolia valmistava tehdas Kajaaniin. Bioetanolia käytetään pääkomponenttina RE85 / E85 / EKOFLEX E85 polttoaineissa 80-85% osuudella.

Bioetanoli vähentää autoilun hiilidioksidipäästöjä jopa 80%. Auton pakoputkesta tehtävän päästömittauksen tulos ei etanolimuunnoksen jälkeen juuri muuttunut, mutta jätepohjaisen bioetanolin tuotannon hiilidioksidipäästöt verrattuna perinteiseen bensiinin tuotantoon aiheuttavan päästövähennyksen.

Itse etanolikonversioprosessi meni todella helposti. Ensimmäiseksi piti tarkistaa muunnossarjoja valmistavan ja asentavan eFlexfuelin sivuilta voiko meidän bemariin asentaa muunnossarjaa (EFlexfuel). Suurimpaan osaan autoista se onnistuu ja niin myös meidän auton malli löytyi listalta. Muunnossarja maksaa 300-500 euroa riippuen sylinterien määrästä. Tämän lisäksi tulevat asennuskulut, jos ei osaa tai halua tehdä asennuksia itse. Ammattilaisen tekemään asennukseen meni aikaa vain noin tunti ja se oli hyvin yksinkertaisen oloinen toimenpide. Autoon asennettiin ohjainyksikkö, etanolianturi ja johtosarja. Asennuksen jälkeen oli jäljellä vain käynti katsastuskonttorilla muutoskatsastamassa auto. Ihan jokaisella katsastusasemalla muutoskatsastus ei onnistu johtuen uusista toimintojen keskittämisistä. Muutoskatsastus oli pääosin paperityötä, jossa auton rekisteriotteeseen määritettiin uusi polttoaine.

Ensimmäinen tankkaaminen oli iloinen yllätys hinnan suhteen, tankillinen RE85 maksoi vain 44 euroa. Toki etanolin kulutus on tavallista bensiiniä suurempi johtuen etanolin heikommasta lämpöarvosta. Etanolilla ajaessa auto tuntui käyvän tasaisemmin. Tämä saattaa kyllä johtua parantuneesta polttoaineen ruiskutuksesta. Etanolia saa Suomesta St1 (RE85), Shell (E85) ja ABC(EKOFLEX E85)-asemilta ympäri Suomea. Asemia on jo noin 120, joten on hyvin todennäköistä, että etanolia löytyy tankkiin aina tarvittaessa. Stressiä vähentää kuitenkin se, että jos etanolia ei satu olla saatavilla, voi autoon tankata myös tavallista bensiiniä. Autoon on asennettu etanolipitoisuutta mittaava anturi, joka säätää polttoaineen ruiskutusmäärää moottoriin joten etanolin määrä ja suhde tavalliseen bensiiniin tankissa voi vaihdella vapaasti.

Itseäni ei epäilytä ollenkaan tiivisteiden kestävyys tai muutenkaan moottorin toiminta. Moni on raportoinut ajaneensa etanolilla ilman mitään vaurioita jo vuosia. Meille kuitenkin tarjottiin erillistä vakuutusta, joka korvaisi juuri nämä keskustelupalstoilla huolta aiheuttavat huolestuttava tiivistevauriot.

Etanoliautoilu tuntuu helpolta tavalta tehdä jotain ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Toivoisin, että autonvalmistajat huomaisivat tämän asian ja tarjoaisivat vakiona kaikkiin autoihin mahdollisuuden tankata myös etanolia suuremmissa pitoisuuksissa. Se ei varmasti olisi teknisesti suuri juttu, mutta ympäristölle tärkeä asia. Etanolin jakeluverkostokin on valmiina, joten etanolin lisääminen autoilussa olisi todella helppoa ja hiilidioksidipäästöjen kannalta järkevä vaihtoehto.

Kirjoittaja on St1:n prosessiasiantuntija, joka pyrkii pienentämään hiilijanjälkeään myös vapaa-ajallaan.

Bookmark and Share






28

 -7%  -5%  -5%  -2%  -2%

Yhteensä kton CO2 ekv:
458
  - Maatalous:
24
%
  - Jätehuolto:
9
%
  - Lämmitys:
8
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
6
%
  - Tieliikenne:
54
%
Asukasta kohden:
86
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 -4
%

Gobernador de California firma ley que extiende 10 años su programa contra el cambio climático

Source: Univisión y EFE - El plan ambiental permitirá que para 2030 este estado reduzca las emisiones de CO2 un 40% por debajo del índice de 1990. "California está lista para tomar el liderazgo de una manera más responsable que la Casa Blanca".

La première ferme d’éoliennes flottantes émerge au large de l’Écosse

Source: Ouest France - Cinq éoliennes flottantes, de 11 500 tonnes et 178 mètres de long, sont en cours dÂ’installation aux abords des côtes écossaises de Peterhead.

Le changement climatique a son satellite : Venus

Source: Franceinfo - À partir du mois d'août, un satellite va survoler la Terre pour récolter des informations sur le cycle des écosystèmes tels que les prairies ou les forêts, afin de nourrir une base de données sur le réchauffement climatique.

Científicos revelan cuál es el "dúo mortal" para el ecosistema de la Tierra

Source: RT - Si continúan los efectos del calentamiento global, la hormiga argentina podría convertirse en un auténtico calvario para el Reino Unido. Y ese es solo un ejemplo.

Greenland is changing colour because of global warming

Source: Yahoo news - The growth of dark algae on the Greenland ice sheet may cause it melt “faster and faster”, scientists have warned.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
Äänekoski

Ilmakehän CO2-pitoisuus (ppm, miljoonasosaa)

Latest data for atmospheric CO2




Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni